TeamHeiner

Wedstrijdverslagen

Team Heiner Pups in J22, ONK 16-18 sept

21 sep 2016

Weer een nieuwe uitdaging! Dit weekend hebben een aantal (oud) ’14 pups het onk j22 gevaren. Voor ons allen vrijwel een onbekende boot en dat bleek ook al snel tegen te werken bij het optuigen van de boot. Met een aantal vraagtekens begonnen we vrijdagochtend in Hoorn aan het optuigen van de j22. Maar gelukkig kwamen we er al snel uit en konden we beginnen aan de wedstrijden.

De eerste dag bestond uit twee wedstrijden met een stevige wind van ongeveer 18 tot 21 knopen. We werden direct al getest op het gebied van de handelingen. Na een paar oefenrondjes mochten we beginnen aan het echte werk! Het 5 minuten signaal gaat erin en de spanning was aanwezig. We kozen ervoor om bij de startboot te starten en dit pakte goed uit, we hadden de beste start van het veld. Een lekker begin!
Al snel hadden we problemen met de hoogte door de hoge golven waardoor we terug zakten naar het midden van het veld. In het tweede voordewindse rak hadden we de smaak te pakken en gingen we hard over de golven heen, waardoor we bootje voor bootje inhaalden richting de finish en eindigde als 5e. Voor de tweede wedstrijd nog wat trim aanpassingen gedaan en hierdoor liepen we aan de wind qua snelheid en hoogte mee met de rest. Het was een spannende race met veel drukverschillen op de baan en eindigde ook bij deze wedstrijd op een 5e plek. De eerste wedstrijddag zat erop en we waren erg tevreden over hoe de wedstrijden zijn gegaan. ’s Avonds hebben we nog gegeten in de mooie binnenstad van Hoorn en daarna bij de andere pups, die de Zuiderzeeweek hebben gezeild, geslapen in Wognum.

Zaterdag ochtend om 11 uur gingen de eerste vlaggen voor de wedstrijd alweer omhoog. Er stond vrij weinig wind en dus mochten we weer hard nadenken over de trim. Wat gaan we veranderen aan de mast of aan het zeil. Naarmate de dag vorderde zakte de wind steeds meer weg en zorgde dit voor problemen in onze bootsnelheid. We kregen hem niet meer aan de gang en verloren vele plekken vandaag. Tijdens de laatste wedstrijd van de dag hadden we gemiddelde van 3/4 knopen wind. Het was drukgebieden zoeken op het water en daar zo hard mogelijk heen varen. Na deze dag zakte we in het klassement naar een 8e plek, maar alles stond dicht bij elkaar dus het kon nog alle kanten op.

Zondag was weer een dag met redelijk wat wind, zo was er een gemiddelde van 16 knopen. Ook vandaag was het zoeken naar de windverschillen en reageren op de winddraaiingen. Voor de wind konden we hard van de golven af surfen waardoor we voor de wind steeds weer wat meters in konden halen. Ondanks dat we aan de wind een aantal foute beslissingen hebben gemaakt en de uitslag hierdoor niet zo was als vooraf gedacht hebben we weer veel geleerd van dit evenement op een andere boot.

Het is mooi om te zien dat we de afgelopen jaren zoveel hebben geleerd bij de Team Heiner Pups om in verschillende boten te kunnen stappen en verschillende posities uit te oefenen.