TeamHeiner

Wedstrijdverslagen

NSR 2018, dag 2, beide teams

22 mei 2018

De tweede dag van de North Sea Regatta voor de Team Heiner Talents ’16 werd door de weerguru’s voorspeld als “wind zeer fluctuerend in kracht en snelheid”. Desalniettemin werd de boot vol goede moed klaar gemaakt voor een nieuwe dag strijd leveren om de felbegeerde podiumplaatsen van dit Nederlands Kampioenschap. We staan tenslotte op het laagste treetje van het podium nu, en zijn er op gebrand om deze te houden.

Eenmaal naar buiten varend wordt duidelijk dat het weerbericht zich helaas aan de voorspelling lijkt te houden. Een heel dun briesje zorgt voor wat rimpeltjes over de, nog van vorige dagen staande, golven. We besluiten om toch in te gaan varen, want het wedstrijdcomité is er op gebrand om zo veel mogelijk wedstrijden te zeilen, dus we sluiten niet uit dat ze toch gaan proberen te starten.

Helaas gaat de uitstel vlag er, dus gaan de zeilen naar beneden en begint het wachten. Af en toe lijkt er wat wind in te vullen, maar telkens blijkt het weer valse hoop. Na een aantal uren wachten worden de rimpeltjes wat consistenter en kunnen we ons opmaken voor de eerste start.

Precies op de toeter schieten we over de lijn, net onder de groep. Volgens onze voordekker Jorden zijn we precies op de lijn, maar overal om ons heen zien we boten voor ons liggen. Twee toeters klinken, en de general recall vlag gaat omhoog. Deze vlag betekent dat er zoveel boten te vroeg over de startlijn waren dat de hele start opnieuw moet. De tweede keer starten we onder de “Uniform” vlag, wat betekent dat degene die te vroeg over de lijn is, zonder pardon gediskwalificeerd wordt. Dit keer lukt het wel, en varen we wederom aan de linkerkant van de vloot weg. Helaas wordt ons de wind uit de zeilen genomen, en moeten we overstag om onze vrije wind te vinden. We weten het gaspedaal zo af en toe te vinden, maar slagen er niet in om de wedstrijd voorin af te sluiten. Achteraf blijkt dat veel boten toch te vroeg over de lijn zijn, en door alle diskwalificaties schuiven we flink op en worden we 6e.

Ook de tweede wedstrijd wordt een aantal keer vertraagd door algemene terugroepen en herstarts, en zeker wanneer een van de grote boten van de vloot voor ons over de startboei heen vaart en deze om zijn kiel wikkelt, duurt de uitstel oneindig. Veel wachten later mogen we het weer proberen, maar het veld blijkt gretig en wederom moeten we het opnieuw proberen. Ook nu weer hebben we moeite om in het grote veld vrije wind te varen en ook deze wedstrijd werken we ons maar moeizaam naar voren, met een 9e plaats als resultaat.

De klok tikt door en rond half zes krijgen we eindelijk groen licht om de laatste wedstrijd van de dag te starten. De wind is lichter geworden en we besluiten te wisselen naar de grootste fok die we hebben. De start is wederom niet best, maar door hard naar de rechterkant van het veld te varen komen we nog redelijk bij de eerste boei. Voor de wind hebben we veel last van de windschaduw van andere boten achter ons, en bij de onderboei is het veld weer wat ingelopen. De rest van de wedstrijd is het proberen de schade te beperken, en finishen we uiteindelijk, ruim na etenstijd, op de 10e plek.

De dag van de ’18 Talents
Na een moeizame eerste dag namen wij belangrijke leerpunten mee naar dag 2. Op de eerste dag hadden wij moeite met starten in de grote vloot, en ook voor de wind was er aan samenwerking nog wat bootsnelheid te winnen. Vol vertrouwen in verbetering gingen wij dan ook richting de startlijn.

Zoals in het verslag van de ’16 Talents te lezen is, hebben ook wij veel moeten wachten en herstarten. Hierbij is het altijd de grootste uitdaging om de concentratie en focus aan te kunnen zetten op het juiste moment.

De eerste wedstrijd kwamen wij goed weg bij de start, maar dankzij een stevig robbertje vechten met een boot moesten wij een penalty draaien in het eerste aan-de-windse rak. Hard gingen wij de linkerkant op, en ondanks goede snelheid, pakte onze positie niet geweldig uit. Eventjes de knop omzetten, en mindset op hard varen leverde ons een plek in het midden van de vloot op bij de finish. Uiteindelijke resultaat is een 11e plek.

Bij de start van de tweede wedstrijd is de stroming steeds sterker geworden, en kolkt het water van rechts naar links over de startlijn. Ons eerste evenement op de Noordzee wordt extra gecompliceerd door de stroomfactor, en hoewel de theorielezingen ons hebben voorbereid, blijkt het in praktijk toch lastig.

We komen aan de wind goed weg, en bij de bovenboei liggen we lekker in de vloot. Voor de wind hebben we het lastiger en is het moeilijk om vrije wind te varen met alle boten die van achteren komen. De boathandeling vraagt nog wat aandacht voor de wind, waardoor we minder met tactiek en strategie bezig konden zijn dan we zouden willen. Hierdoor kwamen we met een aantal boten in een moeilijke ronding van de onderboei. Vrije wind vinden na een boeironding met zoveel boten was lastig en we verloren een aantal kostbare meters. Midden in de vloot geëindigd en een 16e plek tot gevolg.

Kijkend op de stopwatch lijkt de dag voorbij, maar niets schetst onze verbazing als om half zes nogmaals de hoorn klinkt voor de laatste wedstrijd van de dag. De stroom is inmiddels afgenomen en gekenterd, en in het gedrang van de vloot komen we goed weg van de lijn. Vrij snel gaan we overstag naar de rechterkant van het veld maar varen niet helemaal de hoek in en tacken terug naar het midden van de vloot. Veel boten ingehaald bij de bovenboei, maar wanneer we de spinnaker moeten zetten maken we een foutje en verliezen er weer een paar. Richting het einde van de wedstrijd nam de wind af en de stroming toe, en wanneer de snelle boten al gefinished zijn dobberen wij met de andere helft van de vloot nog tegenstrooms richting de finish. Een teleurstellende 22e plek volgt de scheiding in de vloot. Na een uitgebreide debrief nemen wij een aantal nieuwe leerpunten mee naar morgen. Gebrand om harder te gaan!