TeamHeiner

Wedstrijdverslagen

North Sea Regatta, zondag

15 mei 2016

Na zaterdag niet gevaren te hebben door teveel wind en te hoge golven, stonden we zondag vol goede hoop in de haven bij Scheveningen. Geen uitstel vlag en bericht van het wedstrijd comité dat er gewoon gevaren ging worden! Heel mooi dus en ons team had heel veel zin om het water op te gaan!

Op het programma stonden een coastal race, dat is een lange afstand race, en 2 korte wedstrijdjes. Toen we naar buiten voeren ging het er al vrij heftig aan toe. Wind van +20 knopen en hoge golven. Toch heeft het comité het voor elkaar gekregen om te kunnen ankeren met het startschip en er een baan in te leggen!

We begonnen met de coastal race. Tijdens de start ging de windmeter snel de hoge getallen in, veel wind dus, maar ondanks dat een goede start! Eerst een lang kruisrak waar we goed bij de snelle bootjes lagen! Vervolgens konden we met het hele team heel hard pushen tijdens het downwind rak, waar we goed inliepen op de boten voor ons en het maximale uit de boot probeerde te halen! Toen we al over de helft waren van de race, was er onduidelijk over een ‘niet bestaande’ boei. Dit loste iedereen op door een eigen bochtje te draaien. Niet helemaal de bedoeling… Dit had als gevolg dat de wedstrijd werd afgeblazen en we opnieuw konden beginnen aan de coastal race. Deze tweede keer werd de baan voor de helft ingekort en was het 2 keer een kruisrak en 2 keer een downwind rak.

Bij de tweede coastal hadden we een goede start, maar tijdens het crossen van de lijn scheurde de jib. We moesten afvallen om het zeil naar beneden te halen en te wisselen voor een ander zeil. We zagen de rest van het veld steeds verder van ons weg varen. Zij voeren naar de bovenboei, wij richting de kust. Na een rekensom, of het nog haalbaar was om op tijd te kunnen finishen, hebben we toch besloten door te varen met een andere jib. Na 1,5 uur achter iedereen aan gevaren te hebben, finishten we op een teleurstellende 7de plek. Heel erg jammer. Zeker als we refereerde aan de eerste coastal race die dag, die heel erg goed ging tot die werd afgeblazen. Nadat we gefinished waren werd er al heel snel doorgestart, omdat de rest van het veld al lang en breed gefinished was. Een paar powerbars en peptalks later begonnen we aan een laatste normale korte baan race.

We hadden een goede start en lagen het eerste rak overal heel goed bij! We hadden een hele goede aan de windse snelheid en gleden/beukten door de golven. Voor de wind liepen we weer goed in op de snelle boten. Mooi gijpjes, goede snelheid, pushen tot the max en natuurlijk heerlijk over de golven surfen! Een hele mooie race, waarbij de spirit er heel goed in zat. Uiteindelijk zijn we deze race 3de gefinished achter de Elke en de Coin Coin.

Na een dag met heel veel zout water en veel wind, kwamen we moe maar voldaan weer aan in de haven. Een korte evaluatie van de dag volgde over wat we beter kunnen doen, zodat we morgen een podium plek kunnen bemachtigen in het inshore klassement, waar we op dit moment 4de in staan!