TeamHeiner

Lenco Regatta, 11-12 juni

12 jun 2016

Thuiswedstrijd, dag 1
Op zaterdag 11 juni stond de eerste dag van de Lenco Regatta gepland. Voor ons als Team Heiner Pups traditioneel een thuiswedstrijd, want we zeilen vanuit de Flevo Marina. Om 8 uur in de morgen stond het team ready om de boot klaar te maken voor een mooie zeildag. Bij het palaver vertelde de meteo man dat hij zon en weinig wind verwachte, en dat hebben we gehad.

Snel zijn we het water op gegaan om nog kort te oefenen. De laatste wedstrijd die we met elkaar gezeild hebben was namelijk de North Sea Regatta, midden mei. Het duurde even voordat het comité goede wind had om de wedstrijd van start te laten gaan. Maar rond een uur of 11 was het zover en mochten we. We kwamen goed weg aan de linkerkant van de startlijn en zeilden een mooie windbaan in. Omdat wij als snelste boten als laatste waren gestart haalden we al snel andere boten in uit andere startgroepen. De kunst was om daar vakkundig om heen te zeilen en zo weinig mogelijk vuile wind te krijgen. Dat lukte goed deze wedstrijd en als tweede gingen we over de finish wat ook een tweede plek in de uitslagen opleverde. De tweede wedstrijd was vergelijkbaar met de eerste. Wederom aan de linkerkant gestart en wederom een tweede plek op de uitslag kunnen noteren.

De derde wedstrijd werd de wind een beetje minder. Nog belangrijker om heel actief te blijven trimmen en sturen om met veel schakelen de boot op snelheid te houden. Met ongeveer drie tot vier knopen wind werd het een drijfpartij richting de finish. Maar ook hier konden we waarschijnlijk wederom een tweede plek op onze scorekaart bijschrijven.

Na de wedstrijden zijn we snel terug gegaan naar de haven. Hebben we de boot opgeruimd en een finish drankje gedaan met elkaar in het zonnetje. ’s Avonds stond het befaamde Lenco diner in een grote loods op het programma. Dit houdt in samen met 450 andere zeilers een uitgebreid vier gangen asperges diner eten. Dit was wederom erg gezellig en lekker waar we weer veel bekenden tegenkwamen. Lenco maakte bekend na 10 jaar te stoppen met de sponsoring. Lenco bedankt! Bij de dagprijzen grepen we mis naast de eerste plek en stereo installatie. Deze was voor de vrienden van Team Leeloo. Leeloo gefeliciteerd!

Voor morgen voorspelt het weerbericht nog minder wind. We hopen dat we nog een paar wedstrijden kunnen zeilen!
Door: Jelmer van Beek

Dag 2
Gisteren konden jullie lezen in het wedstrijd verslag dat er weinig wind voorspeld was voor de tweede dag van de Lenco regatta. Deze voorspelling kwam helaas uit….

Toen we aan kwamen lopen bij de boot was het water een grote spiegel. Om meteen te kunnen racen als de wind doorkwam besloot het race comité om het water op te gaan. Dit was ook mede omdat de kwart ton klasse nog 1 wedstrijd nodig had om een geldig kampioenschap te hebben.

Eenmaal aangekomen bij de start kregen we bezoek van heel veel muggen. Maar gelukkig kwam het andere pups team ons ook gezelschap houden. Na een paar uur te hebben gewacht kwam er een klein beetje wind (4 knopen) opzetten. Van deze gelegenheid hebben we meteen gebruik gemaakt om een paar tackles en gijpjes te oefenen. Het was een flinke uitdaging om met 2-4 kn wind de spi vol te houden tijdens de gijp. Maar oefening baart kunst. Helaas viel de wind snel weer helemaal weg. Het race comité besloot daarom ook om geen wedstrijden meer te varen. Jammer, maar helaas hoort het nou eenmaal bij het zeilen.

Alle boten voeren meteen richting de haven, maar Tamar en Rosalin hadden het zo warm dat ze het niet konden laten om nog even te gaan zwemmen. Op de foto is duidelijk te zien dat ze het wel naar hun zin hadden zo achter de boot.

Uiteindelijk zijn we tweede geworden in de eind uitslagen waar we zeer tevreden mee zijn. En de draadloze muziek box die we van Lenco kregen is zeer welkom voor de klus dagen aan de boot.