TeamHeiner

Wedstrijdverslagen

Breskens Sailing Weekend, dag 1

26 aug 2016

Dag 1 Breskens: Coastal
Na een lange reis van ongeveer 5 uur uit het verre noorden, kwamen de Team Heiner Pups ’14 aan in Breskens. Hier stond ons het laatste zeilweekend van de Pups ’14 te wachten. Gisteren hebben we de laatste hand gelegd aan de boot, om onze Maxfun 35 zo optimaal mogelijk aan de start te laten verschijnen. Met het lekkere weer, 34 graden en een brandende zon, was dit zeker geen straf. Tussen het harde werken door hebben we natuurlijk ook nog geprobeerd om een kleurtje te krijgen en te werken aan onze zwemskills terwijl we het onderwaterschip hebben gepoetst.

Vandaag stond er een coastal van ongeveer 4 uur op het programma. Na een wat chaotische en drukke start met stroom die ons over de lijn heen zette gingen we van start. Het eerste aan de windse rak liepen we best wel snel en bleven we goed bij de boten die veel sneller zijn dan wij. Na een snelle set van de spinaker bij de boven boei, gingen we ongeveer 3 mijl voor de wind naar de volgende boei. Het droppen van de spinaker en het inschatten van de afstand naar de boei verliep echter niet zo soepel. Nadat we dit weer goed hadden gecorrigeerd, zonder veel te verliezen op andere boten, konden we beginnen aan 2 lange halve windse rakken. Dit waren twee moeilijke rakken qua stroming waar zeker wat te verliezen en te winnen viel. Er moest goed rekening gehouden worden met de diepteverschillen op de baan, zodat de stroming optimaal kon worden benut of zodat er juist zo min mogelijk nadeel van werd ondervonden. Na nog een aan de winds rak van ongeveer 5 mijl hebben we nog een boei gerond, waarna we voor de wind op de finish afgingen.

Helaas is de afstand gedurende de wedstrijd ten opzichte van de andere boten te groot geworden. Dit heeft geresulteerd in een teleurstellende 7de plek. Na een lekker diner met mosselen en kibbeling verzorgd door de organisatie, zijn we helemaal opgeladen om morgen weer 3 wedstrijden te knallen en de achterstand in te halen!