TeamHeiner

Trainingsverslagen

Uit de survival mode, 12-13 dec

14 dec 2015

Na 4 weekenden heel veel wind, geen ijspegels, koude deliveries met sneeuw en ijs, stond er dit weekend eindelijk normaal weer op de planning. Zaterdag ochtend stond iedereen weer fris en fruitig, zin om te varen en te leren, in de haven van Scheveningen. Het weer van de training op zaterdag was echter niet heel representatief voor de ijspegel van zondag, waar maar heel weinig wind voorspelt was.

Op zaterdag hadden we een windje van 15-20 knopen, die aan het eind van de dag zou opbouwen naar een storm met uitschieters van 50 knopen zaterdagnacht. Er stonden ook flink wat golven die waren opgebouwd door de harde wind van afgelopen week. Na een paar trainingen met snelheidsrecords en ‘overleven’ was het wel weer even wennen om met minder wind te trainen.

Communicatie, boeirondingen, zeilen met de stroming en golven werden onder andere getraind. Niet alles ging echter even soepel. De tijd en afstand tot de boeien was lastig in te schatten met de stroming. Drops waren veel te vroeg, maar aan het eind van de dag ging dit veel beter. Informatie doorgeven en communicatie bleek vaak de oorzaak van gemaakte fouten. Er was sprake van wat positie wisselingen, daarom werden startjes en dergelijke geoefend, om iedereen weer in te slingeren op nieuwe posities.
We waren niet de enige op het water op zaterdag, verschillende concurrenten die zondag aan de start zouden verschijnen voeren uit om een rondje te varen. Andere boten waren niet het enige wat we hebben gezien. Regelmatig stak een zeehond haar kop boven water en zelfs bruinvissen zijn gezien! Die zien we natuurlijk niet op het IJsselmeer, dus dit gaf weer een extra dimensie aan de training op zee!

Op zondag stond de eerste start van de ijspegel om half 12 gepland. Met 3-6 knopen wind en golven, was het maar de vraag of het door kon gaan. Uiteindelijk heeft de uitstelvlag er over de hele dag nauwelijks ingehangen en hebben we 2 wedstrijden kunnen varen. Het was een lastige dag. Het sturen op de golven was moeilijk en instabiel. Met de weinige wind en de deining was het erg lastig om de spi vol te houden en snelheid te behouden. De eerste wedstrijd waren we scherp, helaas iets te scherp, want we hadden een valse start. Heel jammer, want we lagen er goed voor. We moesten weer terug en daarna heel veel inhalen. Daarna hebben we een redelijke steady race gevaren en zijn we 8ste geëindigd. Bij wedstrijd 2 waren we goed weg en voeren we netter aan de windse rakken, er werden goede beslissingen genomen. De druk was erg verdeeld over het veld en ook de stroming maakte beslissingen en het goede doen lastig. Helaas hadden we een slecht spidrop bij de eerste onderboei, waardoor de ronding niet goed ging. De Farr 30’s hebben we helaas snel uit het oog verloren, maar de rest van de boten hebben we achter ons gehouden. We zijn 6de geëindigd in deze wedstrijd.

Al met al hebben we dit weekend weer veel geleerd. Het zeilen op zee heeft vele dimensies extra, ten opzichte van het zeilen op ons vertrouwde IJsselmeer. Om tijdens de NSR in mei echt goed te kunnen varen is er nog veel werk aan de winkel. De trainingen bij Scheveningen zijn weer voorbij. De boot is weer op weg naar Lelystad om aanstaande zaterdag weer te kunnen trainen op zoet water!
Door: Tamar Meibergen

Actueel

• Eén (ongelukkige) stap terug, meerdere stappen vooruit!