TeamHeiner

Trainingsverslagen

Training 12-13 mei

14 mei 2018

Vrijdagavond verzamelden we met een groepje in Lelystad om de boot klaar te maken voor de delivery naar het mooie Scheveningen! Alle spullen voor ons eerste prestatie-evenement aan boord en ook de gezelligheid ging zeker mee. Zaterdagochtend ging al vroeg de wekker, want wilden we voor het donker in Scheveningen zijn, moesten we rond half 9 wegvaren. De weergoden zaten ons goed mee, aan zon geen gebrek! Helaas bleef de wind wat uit, maar gelukkig was het een delivery en geen echte training. Nadat we nog een teamgenoot in Amsterdam opgehaald hadden, werd de tocht richting de Noordzee voortgezet. Rond 16.00 werd de schutting ingezet en konden we het zoute water van de Noordzee op. Een lekker windje van rond de 13 knopen bracht ons, voor de wind met het grootzeil omhoog, naar Scheveningen. Wat erg leuk was om te zien, was de finish van de Vuurschepen Race. Alle boten kwamen vanuit Engeland weer richting Nederland. Roy en Douwe zijn we op het water nog tegengekomen, maar de ’16 Talents lagen al in de haven toen we aankwamen in Scheveningen.

Zondag hebben we op de Noordzee getraind. De doelen van de training waren omgaan het ander water, op de Noordzee zijn veel andere, langere golven vanuit andere richtingen dan op het IJsselmeer, en omgaan met stroom. Trainer Mandy Mulder ging met ons mee en dat was erg leerzaam gezien zij veel ervaring heeft met zeilen op de Noordzee. Nadat duidelijk bleek dat het aanroepen van golven en vlagen op de Noordzee nog belangrijker is dan op het IJsselmeer, konden we dat doel in ieder geval met succes afstrepen. Het omgaan met stroom was nog wat lastiger, maar  na 2 keer de boei iets overzeild te hebben, konden we de boei strak ronden. Op stroom varen geeft toch wel een hele andere perceptie, je kunt al overstag als je nog 3 bootlengtes voor layline, de aanzeilkoers van de boei, ligt en dan kom je goed uit. Naast deze 2 doelen, hadden we nog niet veel geoefend met een ‘gybe-set’. Dit bleek nog wel een uitdaging maar deze hebben we met beide handen aangepakt. Het idee van een gybe-set is dat je direct na de onderboei wil gijpen maar je dan wel de spinnaker aan de goede kant van je boot moet hebben. Je wil dus je spinnaker al aan die ‘nieuwe’ kant hijsen. 3 keer proberen, schoten die niet helemaal ideaal liepen en een wokkel later, stond de spinnaker toch mooi aan de ‘nieuwe’ kant. Onze ‘gybe-set’ is nog niet perfect, er valt nog veel te leren, maar konden we alles al, zou het snel saai worden en saai was het absoluut niet.

De wedstrijdzeilen zijn inmiddels aan boord en de laatste voorbereidingen zijn in volle gang. Volgend weekend varen we de North Sea Regatta. Dat wordt ons eerste prestatie evenement. We zijn er klaar voor en hebben er bovenal heel veel zin in!

Door: Catja Roggema

Actueel

• Eén (ongelukkige) stap terug, meerdere stappen vooruit!