TeamHeiner

Trainingsverslagen

Nachttraining 26-27 mrt

27 mrt 2016

Het paasweekend van 26 en 27 maart stond er voor de Team Heiner Pups ’14 een speciale training op het programma. Als voorbereiding op de offshore heen en weer naar Engeland hebben we dit weekend een nachttraining gedaan. Tijdens deze training wilden we allereerst veel leren, maar ook wachtschema’s en eten uit proberen. Voorbereiding is namelijk heel belangrijk. Er was een uitdagend weerbericht voorspeld. Met regen, maximaal windkracht 7 en een minimum temperatuur van ongeveer 10 graden. Als sparringpartner hadden we het andere Pups team, lichting ’16.

Om 4 uur zaterdagmiddag gingen we daadwerkelijk van start. De training was ingedeeld in drie etappes en de eerste bracht ons langs een parcours boeien richting Enkhuizen. We begonnen met ongeveer 15 knopen wind bij de start in Lelystad. Gedurende de etappe nam deze alleen maar toe tot uiteindelijk ongeveer 25 knopen bij de finish. Al snel begon het donker te worden. Dat maakte het zeilen van de boot een stuk uitdagender. Normaal zeilen we op onze vertrouwde MaxFun 35 maar voor deze training zeilden beide teams op een J/109. De MaxFun kennen we op ons duimpje. Met deze boot zijn we ook niet onervaren, maar het was hard werken om de boot goed op snelheid te krijgen. Om 8 uur begon het wachtschema waar telkens 2 personen konden gaan slapen. De J/109 heeft geen bunks maar gewoon een lekkere matras. Deze deel je echter wel, wanneer de boot onder helling lag werden dus de 40 mijl lange etappe diverse lepeltje-lepeltje technieken uitgeprobeerd.

De enkele nog aanwezige passanten keken vreemd op toen om 1 uur in de nacht twee jonge zeilteams kort aan het nabespreken waren in het havenkantoor, nog verbaasder waren ze toen we ook weer uitvoeren. De wedstrijd vervolgde richting Medemblik. Omdat de wind dusdanig hard was, was de afspraak om zonder gennaker te zeilen. Dus voeren de beide boten op fok en grootzeil. Voor de wind werd het befaamde melkmeisje uit de kast gehaald. Een techniek waarin de twee zeilen aan een verschillende kant staan. Normaal zeilen we altijd zonder fok voor de wind, dus dit was weer een goede oefening. De haven van Medemblik werd snel bereikt.

Vlak voor de opkomst van de zon begonnen we aan de start van de laatste etappe. De opdracht hier was heel simpel, we moesten de boei EZ-1 ronden voor Urk en dan terug naar de haven. Dat betekende 2 erg lange rakken.  Het was een spannende laatste wedstrijd. Bij de boei lagen de teams naast elkaar en was het als het ware een re-start. Lichting ’14 liet zien dat ervaring telt en maakte het verschil en kwam als eerste in de haven aan.

Al met al was het weer een prachtige training. Viel de regen en de harde wind mee en verliet iedereen om 2 uur in de middag na een korte nacht Team Heiner om thuis op zoek te gaan naar de laatste paaseieren. Bij het bellen van Roy om te vertellen dat de boten weer opgeruimd in de Flevo Marina haven lagen, kon hij ons precies vertellen hoe het was gegaan. Met de tracker van Moving Intelligence had hij de wedstrijd tussen de twee boten gevolgd op zijn iPad. Hij wist dus al dat de boten veilig in de haven lagen, erg handig!

Door: Jelmer van Beek

Actueel

• Eén (ongelukkige) stap terug, meerdere stappen vooruit!